تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
تبلیغات
دسته بندی : قانون بودجه,,
  • بازدید : (390)

 

آيين‌نامه اجرايي جزء (3) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال1383 کل کشور
 
 
 
 
 
شماره2853/ت30455هـ    29/1/1383
 
وزارت كشور ـ وزارت بازرگاني ـ وزارت راه و ترابري ـ وزارت دادگستري ـ وزارت امور اقتصادي و دارايي
      هيئت وزيران در جلسه مورخ16/1/1383 بنا به پيشنهاد وزارت بازرگاني و به استناد جزء (3) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 كل كشور، آيين‌نامه اجرايي جزء يادشده را به شرح زير تصويب نمود:
آيين‌نامه اجرايي جزء (3) بند (ر) تبصره (19) قانون بودجه سال1383 كل كشور
      ماده 1 ـ مبارزه با قاچاق كالاهاي خارجي كه جنبه تجاري داشته و از طريق غيرمجاز و بدون پرداخت حقوق ورودي وارد كشور مي شوند، در مراحل نگهداري، حمل و نقل، توزيع و فروش مطابق اين آيين‌نامه سامان مي يابد و مسئوليت ايجاد هماهنگي و نظارت بر اجراي آن به عهده ستاد مركزي مبارزه با قاچاق، موضوع ماده (30) اصلاحي آيين‌نامه اجرايي قانون نحوه اعمال تعزيرات حكومتي راجع به قاچاق كالا و ارز ، موضوع تصويب نامه شماره 33578/ت26504هـ مورخ15/7/1381 مي باشد.
      ماده 2 ـ  در اين آيين‌نامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي روند: 
      1 ـ كالاهاي داراي جنبه تجاري : كالاهايي كه به تشخيص گمرك جمهوري اسلامي ايران براي فروش وارد مي گردند، اعم از اينكه به همان شكل يا پس از انجام عمليات (توليد، تفكيك و بسته بندي) به فروش برسند. 
      2 ـ طريق غير مجاز : ورود كالا از طرقي به غير از موارد مذكور در فهرست جزء (2) بند «ر» تبصره (19) قانون بودجه سال 1383 كل كشور، اعلامي توسط گمرك جمهوري اسلامي ايران.
      3 ـ بدون پرداخت حقوق ورودي: هر گونه
فعل و يا ترك فعلي كه سبب عدم پرداخت حقوق گمركي، ماليات، حق ثبت سفارش كالا، انواع  عوارض و ساير وجوه دريافتي از كالاهاي وارداتي مصوب هيئت وزيران كه جنبه تجاري دارد، گردد.
      4 ـ نگهداري: نگهداشتن كالاي داراي جنبه تجاري در اماكن عمومي و خصوصي مي باشد.
      5 ـ حمل و نقل : جابه جايي كالاهاي داراي جنبه تجاري از هرطريق و به هر وسيله اي اعم از زميني، هوايي، دريايي و ريلي.
      6 ـ ‌توزيع و فروش: عرضه و پخش كالا به صورت تجاري توسط اشخاص حقيقي و حقوقي.
      7 ‌ـ كالاهاي مشمول: فهرست كالاهاي مصوب (اولويت دار) ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كه داراي جنبه تجاري بوده و از طريق غيرمجاز و بدون پرداخت حقوق ورودي وارد كشور شده مي باشد. 
      ماده 3ـ كليه صاحبان حقيقي و حقوقي اماكن رسمي نگهداري كالا مانند انبارها، بنگاههاي باربري و باراندازهاي مشمول اين آيين‌نامه موظفند ميزان موجودي كالاهاي خود را در مقاطع زماني يك ماهه به سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات اعلام نمايند.
      تبصره ـ نگهداري كالاهاي مشمول اين آيين‌نامه
در اماكن غيررسمي تخلف محسوب شده و صاحبان اماكن مذكور موظفند ضمن رفع تخلف، آدرس محل نگهداري، موجودي كالا و نام صاحبان را به طور دقيق و مستمر به سازمان بازرگاني استان (بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات) اعلام و اسناد مثبته گمركي مربوط به آن كالاها را ارايه نمايند.
      ماده 4ـ واحدهاي صنفي كه به عرضه كالاهاي خارجي موضوع اين آيين‌نامه مبادرت مي‌نمايند، در صورت عدم ارايه مدارك معتبر و اسناد مثبته درخصوص واردات قانوني كالاهاي يادشده، متخلف محسوب شده و مشمول مجازاتهاي مندرج در قوانين مربوط به مبارزه با قاچاق كالا و ارز مي شوند.
      تبصره ـ مجامع امور صنفي و اتحاديه هاي مربوط در سراسر كشور موظفند با مشاركت و همكاري دبيرخانه هيئت عالي نظارت بر سازمانهاي صنفي، تمهيدات لازم را براي اجراي اين آيين‌نامه در سطح واحدهاي صنفي به عمل آورند.
      ماده 5 ـ بازرسي از انبارها و مكانهاي نگهداري و عرضه كالاها توسط سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و گمرك جمهوري اسلامي ايران براساس مقررات مربوط صورت مي پذيرد.
      تبصره 1ـ بازرسي از انبارهاي عمومي در اسكله‌ها و بنادر، بازارچه هاي مرزي، فرودگاهها و ساير اماكني كه گمرك در آن مستقر مي
باشد به عهده گمرك جمهوري اسلامي ايران مي باشد.
      تبصره 2ـ بازرسي از انبارها و اماكن نگهداري و عرضه كالا در بخش خصوصي، ‌تعاوني و دولتي به عهده سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات مي باشد.
      تبصره 3 ـ نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و ساير سازمانهاي مسئول امر كنترل مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، با رعايت مقررات مربوط،  بازرسي از اماكن نگهداري و عرضه كالاهاي مشمول طرح را به عهده خواهند داشت.
      ماده 6 ـ ضوابط اجرايي نحوه اعلام موجودي كالا توسط سازمان بازرسي و نظارت بر قيمت و توزيع كالا و خدمات تهيه و به اطلاع عموم خواهد رسيد.
      ماده 7 ـ چنانچه در حين بازرسي از اماكن مذكور، مداركي دال بر ورود قانوني كالاهاي موجود ارايه نشود مراتب بلافاصله توسط مأمورين سازمان بازرسي كننده براساس قانون نحوه اعمال تعزيرات حكومتي راجع به قاچاق كالا و ارز ـ مصوب 1374ـ به مراجع ذي ربط ارجاع مي گردد.
      تبصره ـ عدم ارايه گزارش مكتوب موضوع اين
ماده ظرف (24)ساعت تخلف محسوب مي شود.
      ماده 8 ـ حمل و نقل كالاهاي خارجي مشمول اين آيين‌نامه كه از طريق غيرمجاز و بدون پرداخت حقوق ورودي وارد كشور مي شود، ممنوع و قاچاق محسوب شده و مجازاتهاي پيش بيني شده در قوانين مربوط به قاچاق كالا و ارز بر آن حاكم مي باشد.
      تبصره 1ـ اخفا و جاسازي كالاهاي يادشده در هر نوع وسيله نقليه ممنوع و قاچاق محسوب مي شود.
      تبصره 2ـ سازمان بنادر و كشتيراني در حمل و نقل دريايي،‌ سازمان هواپيمايي كشوري در حمل و نقل هوايي و شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران در حمل و نقل ريلي كالاهاي مشمول اين آيين‌نامه براساس وظايف قانوني محوله موظفند با مشاهده تخلف، بلافاصله مراتب را به مراجع ذي ربط به صورت همزمان اعلام نمايند تا نسبت به تشكيل پرونده و در صورت لزوم پيگيري قضايي اقدام گردد. 
      تبصره 3ـ نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران در محورهاي مواصلاتي و آبهاي سرزميني و مرزهاي زميني (غير از مبادي رسمي) و گمرك جمهوري اسلامي ايران در فرودگاهها، اسكله ها، بنادر و ساير مبادي رسمي
با همكاري سازمانهاي يادشده  برابر مقررات مربوط مكلف به انجام اقدامات قانوني مي باشند.
      تبصره 4ـ حمل و نقل كالاهاي مشمول اين آيين‌نامه صرفاً با پته هاي گمركي و ترخيص نامه گمركي مجاز مي باشد. شركتها و مؤسسات حمل و نقل كالا و شركت پست جمهوري اسلامي ايران موظفند قبل از بارگيري و صدور بارنامه جهت حمل كالاهاي يادشده، از ارسال كننده (صاحب كالا يا نماينده وي) اسناد مثبته گمركي را مطالبه نمايند. شركت يا مؤسسه حمل و نقل پس از بارگيري و صدور بارنامه مكلف است مشخصات اسناد مثبته شامل شماره پروانه ورودي يا پته گمركي، تاريخ ترخيص و گمرك ترخيص كننده و شماره بارنامه را در برگه جداگانه اي قيد و مهر نموده و ضميمه بارنامه كند تا راننده در طول مسير آن را همراه داشته باشد. شركت و مؤسسات يادشده موظفند يك نسخه از اوراق مذكور را در بايگاني خود نگهداري نمايند. 
      تبصره 5 ـ شركتها و مؤسسات حمل و نقلي كه مفاد تبصره(4) اين ماده را رعايت ننمايند، موضوع تخلف آنها توسط سازمان حمل و نقل و پايانه هاي كشور مورد رسيدگي قرار گرفته و وفق مقررات با آنان برخورد خواهد شد. 
      ماده 9ـ اطلاع رساني درخصوص چگونگي اجراي اين آيين‌نامه به لحاظ شفاف سازي اذهان عمومي و فعالان اقتصادي با هماهنگي دبيرخانه ستاد مركزي مبارزه با قاچاق بنا به مورد ازطريق روابط عمومي وزارت بازرگاني، گمرك جمهوري اسلامي ايران، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران، سازمان بنادر و كشتيراني،‌ سازمان حمل و نقل و پايانه هاي كشور، سازمان هواپيمايي كشوري، شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران و ساير دستگاههاي ذي ربط صورت مي پذيرد. 
      ماده 10ـ براي تأمين هزينه هاي تبليغاتي، موضوع
ماده(9) اين آيين‌نامه بنا به درخواست رياست دستگاههاي اجرايي ذي ربط، از طريق دبيرخانه ستاد مركزي مبارزه با قاچاق اقدام مقتضي به عمل مي آيد. 
      ماده 11ـ به منظور تسهيل در اجراي اين آيين‌نامه درصورت ضرورت، دستورالعملهاي اجرايي توسط وزارت بازرگاني با همكاري دستگاههاي ذي ربط تهيه و پس از تأييد ستاد مركزي مبارزه با قاچاق ابلاغ خواهد شد.
معاون اول رييس جمهور ـ محمدرضا عارف
 

ليست صفحات
تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد